Madeira...

Borde ha lagt mig för länge sedan, men kan inte.
Jag sitter och tittar på klipp från youtube och bilder på aftonbladet och expressen från Madeira.
Ön där jag bott, Ön där jag arbetet, Ön med världens vänligaste befolkning.
Ön med vänner, arbetskollegor och övriga som spelade en stor roll i vårt liv när vi bodde där.
Alla var ens vän, alla såg till att man var okej. Oavsätt om det var ett butiksbiträde, en bartender, en vän eller en total främlig så kunde man känna sig trygg.

Jag brukar säga det att så säker som man var när man bodde där. så säker kan man nog inte vara nån annanstans.

Nu sitter jag och se bilder på gator som jag gått på förvinner i vatten massor.
Jag ser bilder på shopping gator där man spenderade sin lön försvinna.
Jag ser torg där jag har fikat umgåtts och skrattat med mina vänner, total förstöras av bilvrak som kraschat in i byggnader, träd som ramlat över taken.

Jag ser Butiker helt sönder slagna och totalt förstörda, butiker där ägaren är en underbar familjefar som sliter och jobbar halvt ihjäl sig för att försörja sin familj.

Jag ser minnen. Jag ser vänner och bekantas liv gå upp i rök.
Jag ser sånt som många andra inte ser.
för mig är det en hemstad som försvinner!
för mig är det ett orosmoln, lever Gorete? Lever Rosa? Hur är det med Marc? och alla andra?
Hur har dom klarat sig? Hur ska dom klara sig?
 
Hur ska dom kunna resa sig?

VAD KAN JAG GÖRA?


Kommentarer
Postat av: Utlandsmamman

Hej, ja visst är det helt fruktansvärt!

Vi flyttade i juni förra året så det är bara 8 månader sedan lite drygt. Att se gatan precis vid vårt gamla hus helt förstörd av vatten, lera och skräp skär verkligen i hjärtat.

Var jobbade du?

Vi jobbade på timepiece ( universal telecom ) och har massor med kollegor och vänner kvar där, och även de portugiser man känner. Så facebook har gått varm hela natten nästan.



Men, jag är otroligt glad över att inte vara där med barnen nu.

Kram Katja

2010-02-21 @ 17:19:48
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: Utlandsmamman

Nun´s valley var tydligen i riktig farozon men har klarat sig relativt bra ändå.

39 familjer hemlösa, 42 döda och ca 70 skadade so far.

Jag bodde där i 4 år och maken i 6 år ( vi träffades där på jobbet ) och flyttade nu i juni, så allt är så färskt och så händer detta.

Men jag tror det kommer återgå till det normala rätt fort ändå. Om det inte kommer mer regn...

2010-02-22 @ 09:46:35
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0